Matklubbens Topplista

onsdag, september 24, 2014

Ugnsbakad knaprig gröt med bär.


Den här gröten kommer att bli en stor favorit och då blir det lättare för mig att verkligen vilja äta frukost.

Värm ugnen till 190 grader.

Smörj en ugnsform (20x25 cm) med kokosolja och bred ut 400 g färska björnbär ( jag hade frysta jordgubbar, som jag tinade en stund i ugnen innan och det funkade bra).

Blanda 5 dl havregryn, 1 tsk bakpulver, 1/2 tsk mald ingefära, en nypa havssalt och strö det över bären.

Vispa ihop 2 ägg med 5 dl valfri mjölk, 1 tsk vaniljpulver, häll det jämt fördelat över grynblandningen, tryck lite så allt blir genomblött.

Blanda ihop 1/2 dl flytande honung, lönn- eller agavesirap, 1 msk rumstempererad kokosolja, 11/2 dl pumpafrön och 11/2 dl hasselnötter, rör runt med händerna så att det blir ordentligt blandat.
Strö över gröten. 

Grädda i ugnen 35-40 minuter. Gröten är klar när den har stelnat och nötterna och fröna fått lite färg och blivit knapriga. Låt svalna en aning innan servering.

Servera med valfri mjölk.


Tips: Vegansk gröt: blanda 2 msk chiafrön med en knapp deciliter vatten i en liten skål. Rör om med en sked och ställ in i kylskåpet i 15 minuter. Använd istället för ägg.

Tips: Gör gröten glutenfri genom att använda glutenfria havregryn.

Jag har under en lång tid börjat äta mer och mer vegetariskt och nu även lite veganska rätter. Jag kommer fortfarande att äta fisk och kyckling, men rött kött klarar jag mig så bra utan. Något jag har väldigt svårt för att utesluta det är ägg, så helt vegan kommer jag ju aldrig att kunna bli. 

Källa: Green Kitchen Stories, min absoluta favorit vegetariska kokbok.

Inga kommentarer: